Skolēnu skaits

Ādažu vidusskolas kapacitāte ir 1200 skolēnu. Bet jau šodien skolā mācās vairāk par 1300 skolēniem. Ādažu vidusskola ir lielākā lauku vidusskola Latvijā. Ādažu novada domes un SIA “AC Konsultācijas” 2015.gadā veiktais pētījums prognozē, ka skolēnu skaits ar katru gadu palielināsies un 2022./2023.m.g. Ādažu vidusskolai būs jānodrošina izglītības iegūšana vismaz 1630 bērniem, bet jaunākās prognozes uzrāda vēl lielāku bērnu skaitu. Vislielākais skolēnu pieaugums ir sagaidāms sākumskolas ciklā.  

Sākumskolas izvietojums

Domājot par Ādažu vidusskolas paplašināšanu, tika izskatīti dažādi scenāriji – piebūve pie esošās Ādažu vidusskolas ēkas, būvniecība pilnīgi jaunā vietā Kadagā, Podniekos vai Ādažu centrā. Skolas novietojuma meklējumos tika iesaistīti gan pašvaldības darbinieki, gan deputāti, gan neatkarīgi izglītības jomas pētnieki. Visbeidzot pārliecinoši tika izvēlēta vieta Ādažu centrā, jo tieši šeit vēsturiski izveidojās izglītības infrastruktūra – bērniem pēc skolas ērti pieejama Mākslas un mūzikas skola, Sporta skola. Arī, ja ģimenē ir vairāki skolēni, to atvešanai uz skolu un no skolas, kas nav vienā vietā, nav jāizbrauc lieki kilometri.

Skolas platība.    

Projektējamās sākumskolas platība ir ap 10 000 m2. Tās plānotā kapacitāte ir 800 skolēnu (ja klasē ir 25 skolēni). Bet skola tiek plānota tā, lai nepieciešamības gadījumā klasēs var brīvi sasēsties 30 skolēnu un var veidot klases arī speciālo priekšmetu telpās, un šajā gadījumā skolas kapacitāte jau ir lielāka par 1000 skolēniem. Tas nozīmē, ka 1 skolēnam tiek paredzēts ap 10 m2 skolas telpas. Salīdzinājumam – visās Latvijas jaunajās skolu ēkās šis rādītājs ir ap 20 m2.

Skolas sadalījums būvniecības kārtās Plānojot skolas paplašināšanu, tika ieplānota iespēja būvēt jauno skolas ēku 3.kārtās: 1.kārta – 32 mācību klases un atbalsta personāla bloks, 2.kārta – sporta zāle un 3.kārta – speciālo priekšmetu klases. Tāds projekta sadalījums kārtās dod iespēju, pirms izsludināt būvniecības iepirkumu, vēlreiz izvērtēt prognozējamo skolēnu skaitu un pašvaldības rīcībā esošās finanses un tikai tad pieņemt pamatotu lēmumu par nepieciešamo būvniecības apjomu.

Finansējums - Ādažu novada pašvaldība skolas būvniecībai saņems ERAF līdzfinansējumu 2 564 487 eiro apmērā.

Energoefektivitāte

Jaunā skolas ēka tiek projektēta ar augstiem energoefektivitātes rādītājiem. Tas ir labs pamats tam, lai tiek samazinātas ēkas ekspluatācijas izmaksas. Tajā pašā laikā, visas klases tiks nodrošinātas ar autonomām ventilācijas sistēmām, kuras tiks vadītas ar temperatūras un CO2 līmeņa sensoriem, kas nodrošinās skolēniem kvalitatīvu un mācību nodarbībām piemērotu gaisu. Skolas apkure tiks pieslēgta Ādažu centrālajai katlu mājai un centralizētajam siltuma tīklam, kas krietni palielinās katlu mājas efektivitāti, un dod cerību tarifa samazinājumam visiem Ādažu centra iedzīvotājiem.

Klases

Katras mācību klases (neskaitot speciālo priekšmetu mācību klases) platība ir 67,7 m2. Tās ir izvietotas 2 stāvos, jo normatīvie akti nosaka, ka sākumskolas klases nevar būt izvietotas augstāk par 2.stāvu. Katrā stāvā ir 16 klases.

Virtuve un ēdnīca      

Lai nodrošinātu bērnu ēdināšanu 2 lielajos starpbrīžos un izvairītos no lielas bērnu skaita drūzmēšanās, tika apstiprināts risinājums par ēdamzāles sadalījumu 2 atsevišķās ēdamzālēs – viena 1. stāvā un otra 2. stāvā. Virtuve atrodas 1.stāvā, bet 2. stāvā ir neliels vituves bloks, uz kuru ēdieni tiek pārvietoti ar pacēlāju. Šāds risinājums paredz, ka vienā strarpbrīdī katru ēdamzāli apmeklē 200-250 skolēnu.

Klasiska skolēnu ēdināšanas organizācijas shēma paredz, ka katrā ēdamzālē jābūt starpbrīdī ēdināmo skolēnu skaitam atbilstošs sēdvietu skaits, tas ir 200-250 sēdvietu katrā ēdamzālē. Bet sadarbībā ar pašreizējo ēdināšanas pakalpojuma sniedzēju SIA “Baltic Restaurantrs” tika izstrādāta citādāka ēdināšanas shēma, kas ir plaši izplatīta Skandināvijā un pat Igaunijā, bet Latvijā vēl tikai sāk veidoties. Tā ir skolēnu pašapkalpošanās, kad bērni, sākot no 1. klases, paši izvēlas ēdienu, kas, pirmkārt, nodrošina to, ka bērns tiešām ir paēdis, otrkārt, tā ir pedagoģijas sastāvdaļa, treškārt, tāda ēdināšanas sistēma mazina atkritumu daudzumu un, ceturkārt, tas ļauj dubultā samazināt ēdamzāles platību, izveidojot tikai 100 sēdvietu. Lai pārliecinātos, ka pirmklasnieki tiešām spēj paši sevi apkalpot un ka tiešām pie šāda ēdināšanas principa var paspēt nodrošināt ēdināšanas pakalpojumu vajadzīgajam bērnu skaitam, apmeklējām apmeklējuši Rocca Al Mare skolu Igaunijā, kur visu aprakstīto ieraudzījām dzīvē un atmetām pēdējās šaubas.

Sporta zāle

Visi telpas izmēri un aprīkojums atbilst basketbola un volejbola federāciju minimālajām prasībām tā, lai zālē varētu notikt nacionālā līmeņa sacensības gan basketbolā, gan volejbolā. Tas arī nozīmē to, ka zālē būs ērti trenēties sportistiem un komandām, kuru mērķis ir liela mēroga sacensības. Piekļuve sporta zālei ir paredzēta tādā veidā, ka tā var kalpot skolēniem stundu laikā un visiem novada iedzīvotājiem ārpus sākumskolas stundu laika. Ir pārdomāta ieeja (neatkarīga no skolas) un paredzētas autostāvvietas sporta zāles apmeklētājiem.

Aula

Aulai ir minimāli nepieciešamajā platība, tomēr tā tiek veidota moderna veidā, kas ļauj palielināt tās platību dēļ transformējamas skatuves. Skatuvi varēs izveidot lielāku vai mazāku, klasisku, mēles veidā vai kā citādāk. Tādas skatuves transformācijas iespējas atvērs lielākas iespējas aulas izmantošanai. Bet ja ir nepieciešama liela telpa visu skolēnu sapulcēšanai, šim nolūkam tiks izmantota sporta zāle. Ja būs nepieciešama lielāka telpa ar atbilstošu aprīkojumu, dažu desmit metru attālumā no sākumskolas ir Kultūras centrs, kurā var izmantot lielo skatuvi ar lielo skatītāju zāli. Pēc Ādažu vidusskolas skolotāju teiktā, daudz vairāk par vienu lielu telpu ir nepieciešamas vairākas mazākas telpas, kurās vienlaicīgi var notikt dažādu skolēnu grupu atšķirīgas aktivitātes.

Multifunkcionālas telpas

Jau skolas aulu var uzskatīt par vienu no multifunkcionālajām telpām. Bet transformācijas iespējas būs arī citās sākumskolas telpās. Skolas ēdamzālēs ir paredzēta iespēja  ātri atdalīt ēdamzonu no virtuves zonas – gan fiziski, gan akustiski, ir pārdomāta ventilācija un ātri novācami galdi un krēsli, kas ļaus starpbrīžos, kad nenotiek skolēnu ēdināšana, izmantot abas sākumskolas ēdamzāles citiem nolūkiem.

Iekšpagalmi    

Visi gaiteņi mācību korpusā tiek veidoti ap stiklotu iekšpagalmu. Tāds risinājums nodrošina gaiteņos dabisko gaismu. Bet vēl svarīgāk, ka bērniem starpbrīžos tiek nodrošināta iespēja izskriet svaigā gaisā, izskraidīties drošā noslēgtā vidē, kur ir paredzēts arī īpašs segums, drošs bērnu aktivitātēm.

Normunds Masaļskis