ar ATD 23.09.2025.

Ādažu novada pašvaldība Valsts SIA “Autotransporta direkcija” (ATD) prasa paskaidrojumus par plānoto maršrutu tīkla samazinājumu.

Šā gada 23. septembrī Ādažu novada pašvaldības vadība tikās ar ATD pārstāvjiem, lai rastu skaidrojumu par prognozēto maršrutu tīkla apjoma samazinājumu 2026. gadā daļā “Pierīga”. Saņemtas ziņas no Rīgas Plānošanas reģiona, ka reisu samazinājums skartu arī maršrutus, ko izmanto Ādažu novada iedzīvotāji.

Ādažu novada pašvaldības priekšsēdētāja Karīna Miķelsone kopā ar vietniekiem Gati Miglānu un Jāni Vaivadu, kā arī izglītības un sociālo jomu pašvaldības pārstāvjiem klātienē tikās ar ATD valdes priekšsēdētāju Jāni Lapiņu. Sarunā piedalījās arī Ādažu novada deputāts Ģirts Dubkēvičs, kurš vienlaikus ir arī Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs, attālināti sarunai sekoja ATD Sabiedriskā transporta departamenta vadība un ATD valdes loceklis Kristaps Krūmiņš.

ATD informēja, ka valsts budžeta bāze sabiedriskā transporta pakalpojumiem esot samazināta, kā arī autobusos pārvadāto pasažieru skaits beidzamo 5 gadu laikā esot samazinājies. Līdz ar to autobusu reisu skaitu plānots veikt retāk, turklāt biļešu cenu pieaugums būtu no 20 līdz 30 centiem, rentablākos maršrutus nododot uzņēmējiem, kas veiktu komercreisus.

K. Miķelsone norādīja, ka rentablu reisu nodošana privātajam uzņēmējam būtu netaisnīga rīcība pret novada iedzīvotājiem, kuri tagad izmanto sabiedrisko transportu, jo par saņemto pakalpojumu nāktos maksāt dārgāk. Arī pašvaldībai tas būtu papildu slogs izmaksās kompensējamos braucienos, jo, piemēram, ja biļešu cena pieaugtu par 30 centiem, tad pašvaldībai būtu jārod papildus 1200 eiro dienā, lai nodrošinātu skolēnu braucienu kompensāciju, kas ir ievērojama summa pašvaldības budžetā.

K. Miķelsone arī akcentēja, ka steidzami nepieciešams salāgot autobusu un vilcienu satiksmi ērtai to lietošanai. Lai sasniegtu valstiski izvirzītos mērķus gan iedzīvotāju mobilitātes palielināšanai, gan CO2 izmešu samazināšanai, mudinot pārsēsties no privātā transporta uz sabiedrisko, nepieciešams parocīgs sabiedriskā transporta pārvadājumu tīkls ar ērtu apmaksas kārtību. Lai arī šobrīd pāragri runāt par komercpārvadājumiem, Ādažu novadā vitāli svarīga ir gan autobusu, gan vilcienu satiksme, jo lielai daļai novada iedzīvotāju ir pieejams tikai viens no transporta veidiem ērtai un ātrai nokļūšanai uz un no darba, mājām, izglītības iestādēm un citām ikdienas vajadzībām.

Pašvaldība turpinās sekot Satiksmes ministrijas un ATD rosinātām izmaiņām, lai aizstāvētu savu iedzīvotāju intereses.

ATD valdes priekšsēdētājs J. Lapiņš atbildēja, ka 2026. gadā paredzēts samazināt tikai reisus ar zemiem pārvadāto pasažieru rādītājiem. Komercpārvadātāju ienākšanu tirgū organizēs ATD, balstoties uz saviem datiem, to rādītājiem, kas būs iekļauti izstrādātajā stratēģijā. Tā noteiks, kuros reisos un maršrutos būs komercpārvadājumi.

“Pierīgā” sabiedriskā transporta pakalpojumus veic trīs pārvadātāji – AS “Nordeka”, AS “Liepājas autobusu parks” un SIA “Latvijas Sabiedriskais autobuss”, atbilstoši 2019. gadā izsludinātajam iepirkumam un 2021. gadā noslēgtiem ilgtermiņa līgumiem. Maršrutu tīkla apjoms šim gadam veido 7 085 707 km, bet no 2026. gada tas plānots vairs tikai 4 820 612 km apjomā.

Saistītas tēmas

Aktualitātes