Attīstības jaunumi Pašvaldība skaidro
Podnieki!

Jau ilgāku laiku sabiedrībā notiek diskusijas par Ādažu novada pašvaldības plāniem attīstīt izglītības infrastruktūras objektus Podnieku apkaimē un to, vai plānoto pirmsskolas izglītības iestādi (PII) nevarētu būvēt nekustamajā īpašumā “Liepnieki”. Par šiem jautājumiem ir daudz diskutēts gan domes komiteju un domes sēdēs, gan 04.03.2024. iedzīvotāju informatīvajā sanāksmē. Par pašvaldības lēmumiem un viedokli iedzīvotāji regulāri tiek informēti pašvaldības oficiālajos informatīvajos izdevumos, tomēr vēlreiz uzsveram tos divus galvenos iemeslus, kāpēc jauno PII pašvaldība joprojām plāno būvēt tieši Ūbeļu ielā 18. Tie ir – laiks un nauda.

Finansiālais aspekts

Podnieku apkaimes teritorijā tiek plānots īstenot vairākus finansiāli apjomīgus infrastruktūras attīstības projektus – jaunas PII izbūvi, jaunas pamatskolas izbūvi, kā arī Krastupes ielas pārbūvi. Tomēr daudzu miljonu eiro vērtu projektu finansēšana no pašvaldības budžeta līdzekļiem nav iespējama, bet saistību apmērs Valsts kasē jau 2024.gadā pārsniedz 17,5% no plānotajiem pamatbudžeta ienākumiem. Arī turpmākajos gados jau uzņemto saistību apmērs plānots 16,6%-17,5% līmenī.

Ādažu pašvaldība, saistību apmērs

Ņemot to vērā, pašvaldība regulāri seko līdzi iespējām projektiem piesaistīt ārējo finansējumu.

Projekta nosaukums

Kopējās plānotās izmaksas, EUR

Pašvaldības budžets, EUR

ES struktūrfondu finansējums, EUR

Cits finansējums, EUR

Jauna pirmsskolas izglītības iestāde Podniekos

12 000 000

6 000 000

5 000 000 (4.2.1.7. pasākums)

1 000 000

Jaunas vispārējās izglītības iestādes izbūve Ādažos

Nav informācijas

Nav informācijas

0 (ES struktūrfondi šādam mērķim nav paredzēti)

Nav informācijas

Ūbeļu un Krastupes ielas Podniekos pie jaunajām izglītības iestādēm

2 155 000

323 250

1 831 750 (2.1.3.1.pasākums)

0

Lai šos projektus īstenotu, iepriekšējo gadu laikā pašvaldība ir vai nu jau veikusi finansējuma izlietojumu, vai arī uzņēmusies līgumiskās saistības, kuru pārtraukšana pašvaldībai radītu zaudējumus:

  • 2021.gadā iegādāta zeme Ūbeļu ielā 18 – ar mērķi uz tās būvēt tieši pirmsskolas izglītības iestādi – 76 000 EUR;
  • 2022.gadā izstrādāts tehniski sociāli ekonomiskais pamatojums (TSEP) efektīvai pirmsskolas izglītības pakalpojumu sniegšanas modeļa attīstībai Ādažu novadā – dokuments, kas sniedz pamatojumu Ūbeļu ielas 18 vietas izvēlei – 30 038,25 EUR;
  • 2023.gadā iegādāta zeme Krastupes ielā 22 (Ūbeļu ielā 18A) – īpašuma iegādes mērķis bija sabiedrības vajadzību nodrošināšana – pašvaldības autonomas funkcijas – pirmsskolas izglītības iestādes būvniecība, lai nodrošinātu kvalitatīvākus PII pakalpojumus – 282 196,31 EUR;
  • 2023.gadā ar SIA “BM-projekts” noslēgts līgums par būvprojekta “Podnieku pirmsskolas izglītības iestāde Ādažos” izstrādi un autoruzraudzību – 167 343,00 EUR
  • Izdevumi saistībā ar nekustamo īpašumu novērtēšanu, izpēti, juridisko dokumentu kārtošanu.

Ņemot vērā to, ka pamatskolas izbūve “Liepniekos” ir plānota 800 bērniem,  ar atbilstošu sporta infrastruktūru, ar ēdināšanas nodrošināšanu uz vietas papildus pakalpojumu nodrošināšanai, pirmsskolai jāplāno atsevišķa ēka. Atbilstoši Ādažu novada domes 27.03.2018 saistošajiem noteikumiem Nr. 7 un Nr.8/2018, ja vienā zemes vienībā ir vairākas ēkas, kur katrai ir jānodrošina noteikts autostāvvietu normatīvs, tad nepieciešamo autostāvvietu skaitu nosaka katram izmantošanas veidam atsevišķi un summē. Izņēmums varētu būt tad, ja iestāžu darba laiki būtu atšķirīgi un lietošanas laiku iespējams savietot. Pirmsskolas izglītības iestāde un pamatskola ir iestādes, kurām ir līdzīgs darba laiks un visvairāk pieprasītais autostāvvietu skaits ir darba dienu sākumā un darba dienas beigās. Līdz ar to, apvienojot abas iestādes vienā zemes gabalā, nav iespējams ietaupīt ne telpu, ne finanses, paredzot mazāku autostāvvietu skaitu. Pieslēgumu vietas komunikācijām zemes gabalam Ūbeļu ielā 18 ir pie Ūbeļu ielas, ierīkošanas izmaksas būs nelielas, un nav pamatojuma apgalvojumam, ka komunikāciju izbūve PII ēkai “Liepniekos” izmaksātu mazāk.

Papildus – ņemot vērā, ka Podnieku apkaimes iedzīvotāji ir izteikuši vēlmi savā apkārtnē redzēt bērnu un jauniešu aktivitāšu teritorijas, tad finansiāli izdevīgāk būtu plānot sporta un aktivitāšu laukumus pirmsskolas vajadzībām, kas vienlaicīgi nodrošinātu iespēju sporta aktivitātēm teritoriju izmantos arī apkārtnes iedzīvotājiem. Un ņemot vērā, ka jauniešu aktivitātes parasti ir skaļas, situācijās, kad šie aktivitāšu laukumi tiek veidoti dzīvojamo māju tuvumā, seko iedzīvotāju pretestība un iebildumi novirzīt tālāk no māju logiem. No šiem apsvērumiem var secināt, ka sporta un aktivitāšu teritoriju finansiāli lietderīgāk plānot nekustamajā īpašumā “Lejnieki” gan sākumskolas vajadzībām, gan apkārtnes iedzīvotāju izmantošanai.

Jauna pirmsskolas izglītības iestāde Podniekos

Šī Eiropas Savienības (ES) kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam darbības perioda laikā jaunu pirmsskolas izglītības iestāžu būvniecībai ES fondu atbalsts paredzēts tikai 4.2.1.7. pasākuma “Pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstība” ietvaros. Šis bija atklāts projektu konkurss pašvaldībām, kas noslēdzās 15.12.2023. un kura ietvaros Centrālajā finanšu līgumu aģentūrā (CFLA) tika saņemti 12 projektu pieteikumi, t.sk., Ādažu. Visos pieteikumos pieprasītais Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) finansējums vairāk kā divkārt pārsniedza šim mērķim pieejamos 21,8 miljonus EUR.

Kā liecina CFLA apkopotā informācija, no saņemtajiem 12 projektiem ar nosacījumiem ir apstiprināti pieci projektu iesniegumi (t.sk., Ādažu), kuri kvalitātes kritērijos saņēma lielāko punktu skaitu – trīs no Pierīgas pašvaldībām par jaunu PII būvniecību  un divi no valstspilsētu pašvaldībām par esošu ēku pārbūvi. Seši no iesniegtajiem projektu iesniegumiem noraidīti, jo šobrīd nav pieejams ERAF finansējums to finansēšanai, savukārt viens projekts noraidīts kā neatbilstošs pasākuma īstenošanas nosacījumiem.* Vairāk punkti vērtēšanā tika piešķirti tiem projektiem, kam bija iesniegts pārliecinošāks pamatojums, lielāka aktualitāte un augstāka gatavības pakāpe.

Lai pieteiktos finansējumam PII būvniecībai un vērtēšanā saņemtu pēc iespējas lielāku punktu skaitu, pašvaldībai līdz 15.12.2023. bija jāizpilda vairāki priekšnosacījumi, t.sk.:

  • jānorāda konkrēta projekta īstenošanas vieta;
  • ar detalizētiem aprēķiniem jāpamato projekta īstenošanas vietas izvēle;
  • vismaz jāuzsāk būvprojekta izstrāde.

Neviens no šiem nosacījumiem netiktu izpildīts (attiecīgi, pieteiktais projekts nesaņemtu tik daudz punktus kā ir šobrīd), ja pieteikumā kā projekta īstenošanas vieta būtu norādīts zemes gabals “Liepnieki”, jo:

  • Iesniegums no “Liepnieku” īpašnieka par šī zemes gabala iegādi tika saņemts 2023.gada rudenī un, tā kā pašvaldība nekustamo īpašumu var iegādāties atbilstoši tirgus vērtējumam, bija nepieciešams veikt šī īpašuma novērtējumu.
  • “Liepnieki” pašvaldības īpašumā nonāca tikai 2024.gada sākumā, savukārt pašvaldība attiecīgajā pieteikuma sadaļā nevar norādīt projekta īstenošanas vietu, kas tai nepieder;
  • lai pamatotu to, ka “Liepnieki” ir labāka projekta īstenošanas vieta nekā Ūbeļu iela 18, būtu jāizstrādā jauns TSEP (šis process, ieskaitot iepirkuma izsludināšanu, būtu jāuzsāk 9 mēnešus pirms projekta pieteikuma iesniegšanas);
  • lai kopā ar pieteikumu iesniegtu būvprojekta izstrādes dokumentus, vēlākais laiks, kas bija nepieciešams, lai uzsāktu iepirkumu būvprojekta izstrādei, bija 2023.gada vasaras beigas – uz šo brīdi bija jābūt zināmai vietai, kurā plānota būvniecība. Norādām, ka uz to brīdi “Liepnieki” pašvaldībai nepiederēja un arī nebija informācijas par to, ka pašvaldība šo zemes gabalu varētu iegādāties.  

Kā jau minēts, Ādažu pašvaldība ir saņēmusi CFLA lēmumu par projekta apstiprināšanu ar nosacījumiem, kur ir noteikts, ka gala termiņš nosacījumu izpildei ir 16.05.2024. Ja pašvaldība vēlētos mainīt projekta īstenošanas vietu, visi augstāk minētie nosacījumi būtu jāizpilda līdz šim datumam. Minētajā termiņā nav iespējams izstrādāt jaunu TSEP, izstrādāt jaunu būvprojektu un sagatavot citus dokumentus, kas konkursā tiek vērtēti, lai pamatotu jaunu PII izbūves vietu. Savukārt, ja kāds no CFLA lēmumā noteiktajiem nosacījumiem netiek izpildīts vai netiek izpildīts lēmumā noteiktajā termiņā vai ja projekta iesniedzēja iesniegtās informācijas dēļ projekta iesniegums neatbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem, projekta iesniegums uzskatāms par noraidītu. Attiecīgi, finansējumu, kas Ādažiem šobrīd rezervēts 4.2.1.7. pasākumā, pašvaldība nevarēs izlietot citā vietā, t.sk., “Liepniekos”, jo tam nav nepieciešamie pamatojumi un dokumenti. Atkārtoti uzsveram arī to, ka pašvaldībai nav pieejama informācija par citām atbalsta programmām vai finansējuma avotiem, kuru ietvaros būtu iespēja izbūvēt PII “Liepniekos”. Aicinām nepaļauties uz šādu maldinošu informāciju! Apturot PII izbūvi Ūbeļu ielā 18, tiks atteikts struktūrfondu finansējums PII izbūvei Ādažos vispār.

Jaunas vispārējās izglītības iestādes izbūve Ādažos

Atgādinām, ka jau lemjot par jaunas PII izbūves nepieciešamību, pašvaldība secināja, ka Ādažu novadā ļoti aktuāls jautājums ir arī par vispārējās izglītības pakalpojumu nodrošināšanu. Neskatoties uz to, ka 2019.gadā tika atvērta Ādažu sākumskola ar 800 vietām un 2021.gadā – sākumskolas specializēto kabinetu korpuss, kurā arī tiek ierīkotas mācību klases. Ņemot vērā esošo Ādažu vidusskolas ēku kapacitāti un skolēnu skaitu, iedzīvotāju un bērnu skaita pieauguma prognozes, kā arī to, ka Ādažos tiek plānotas arvien jaunas daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas, kurās dzīvojošo bērnu un jauniešu skaitu šobrīd nevar paredzēt, turpmākajos gados vietu trūkums Ādažu vidusskolā kļūs arvien izteiktāks (trūkstošo vietu skaits uz 2030./2031.m.g. varētu pārsniegt 640).

Vērtējot labākos veidus, kā risināt šo problēmu, 2023.gada novembrī tika pieņemts lēmums par pašvaldības jaunas izglītības iestādes izveidi Ādažos 1.-9.klasei, kā arī TSEP “Jaunas izglītības iestādes 1.-9. klasei izveidei un Ādažu vidusskolas darbības nodrošināšanai līdz jaunās izglītības iestādes darbības uzsākšanai” izstrādi. TSEP izstrādes laikā pētniekiem būs jāizanalizē dažādas projekta īstenošanas alternatīvas un jāpiedāvā iespējamie risinājumi projekta finansējuma nodrošināšanai. To plānots veikt 2024.gadā. Kamēr šāds pētījums nav veikts, pašvaldībai nav informācijas par šādas iestādes izbūvei un darbības uzsākšanai nepieciešamajām izmaksām. Tomēr ir zināms, ka šī plānošanas perioda laikā jaunu vispārējo izglītības iestāžu būvniecībai nav paredzētas nekādas ES struktūrfondu finansētas programmas.

Līdz ar pamatskolas darbības nodrošināšanas izpēti, pētniekiem būs jāizvērtē arī sporta infrastruktūras izbūve pie jaunās pamatskolas. Tas ir ļoti svarīgi, jo arī esošā sporta infrastruktūra novadā ir pārslogota un nenodrošina iespēju ar sportu nodarboties visiem, kas to vēlas.

Krastupes ielas pārbūve

Krastupes ielas pārbūves projekta īstenošanai pašvaldība plāno piesaistīt ES struktūrfondu līdzekļus pasākuma 2.1.3.1. “Pašvaldību pielāgošanās klimata pārmaiņām” ietvaros. Atbilstošie Ministru kabineta noteikumi vēl nav apstiprināti un nevar konkrēti pateikt – kad būs iespēja pieteikt projekta iesniegumu CFLA, tomēr arī šo programmu plānots izsludināt atklāta konkursa veidā. Izvērtējot projektu vērtēšanas metodikas sagatavi, redzams, ka kritērijā “Projekta atrašanās vieta” vairāk punktus var saņemt tie projekti, kas tiek īstenoti vietā, pie kuras atrodas vismaz viena būve, kurā tiek sniegts valsts vai pašvaldības pakalpojums. Pie Krastupes ielas šobrīd netiek sniegts neviens valsts vai pašvaldības pakalpojums, tāpēc jaunas PII projekta izstrāde  Ūbeļu ielā 18 Krastupes ielas projektam nodrošinās iespēju vērtēšanā saņemt vairāk punktus. Atgādinām, ka saistībā ar izglītības infrastruktūras izveidi “Liepniekos” pašvaldībai šobrīd nav zināms – no kādiem līdzekļiem to varētu finansēt, tāpēc būvniecība šajā zemes gabalā nebūs uzsākta ātrāk kā pieteikuma iesniegšana 2.1.3.1. pasākumā (attiecīgi, pieteikumā nevarēs pamatot, ka Krastupes ielas tuvumā tiek sniegti valsts vai pašvaldības pakalpojumi).

Laika aspekts

Par projektu pamatskolas izbūvei Ādažos tika sākts runāt 2023.gadā, savukārt jautājums par jaunas PII izbūvi Podnieku apkaimē un arī Krastupes ielas pārbūves projektu ir aktuāls jau vairākus gadus (PII izbūve plānota kopš 2021.gada, kad tieši šim mērķim tika iegādāts zemes gabals Ūbeļu ielā 18). PII izbūvei projektēšana sākās 2023.gada rudenī, savukārt Krastupes ielas pārbūves projekta izstrādi plānots uzsākt šī gada pavasarī. Atbilstoši plānotajam, jaunās PII izbūve varētu tikt uzsākta 2025.gada sākumā un pabeigta līdz 2026./2027.m.g. sākumam. Arī Krastupes ielas būvniecību plānots pabeigt 2026.gadā.

Gadījumā, ja tiktu pieņemts lēmums jauno PII būvēt citā vietā, jārēķinās, ka jaunā iestāde labākajā gadījumā (ja izdotos atrast projektēšanai un būvniecībai nepieciešamo finansējumu) darbu varētu uzsākt pēc 1,5-2 gadiem, jo projektēšanas process būtu jāsāk no sākuma.

laika scenārijs

Ņemot vērā to, ka pašvaldības budžetā nevar atrast līdzekļus vairāku finansiāli ietekmīgu projektu īstenošanai vienā laikā, uz vairākiem gadiem tiktu atlikts pamatskolas projektēšanas un būvniecības process. Attiecīgi, problēma ar trūkstošo vietu skaitu gan pašvaldības PII, gan vidusskolā netiktu risināta vēl vismaz 2 gadus.

Bērnu skaits, kuriem netiek nodrošinātas vietas pašvaldības PII uz 01.10.2023. Ādažu novadā ir 546, no tiem 436 Ādažu administratīvajā teritorijā. Ņemot vērā to, ka jau 2024./2025.m.g., lai nodrošinātu vietu Ādažu vidusskolas skolēnu mācībām, ĀVS PII darbība tiks pārtraukta, rinda jau šogad palielināsies vēl par 100 vietām[1]. Īstenojot jaunās PII izbūves projektu, plānots, ka uz 2026./2027.m.g. vietu skaits pašvaldības PII varētu būt 1317 un par 188 lielāks nekā šobrīd. Jaunajā izglītības iestādē tiek plānotas 4 mazo bērnu grupiņas vecumā 1,5-3 gadi, nodrošinot iespēju 96 bērniem uzsākt PII gaitas.

Bērnu skaits un vietu skaits pašvaldības PII

Informācijai – iedzīvotāju skaits Ādažu novadā katru gadu pieaug vidēji par 3% gadā, turklāt straujākais iedzīvotāju skaita pieaugums ir Podnieku apkaimē. Podniekos 30.01.2024.  dzīvoja 2074 iedzīvotāji Krastupes un Ūbeļu ielā, kā arī 379 iedzīvotāji Dailu ciematā un citās ielās blakus Podniekiem, no tiem 394 bērni vecumā 0-6 gadiem.

[1] Atbilstoši Ādažu novada domes 24.03.2020. lēmumam, Ādažu vidusskolā esošās telpas, kurās šobrīd izvietotas 5 PII grupiņas (kopā līdz 100 izglītojamiem), līdz 01.09.2024. būs jāatbrīvo vidusskolas vajadzībām.

Podnieku apkaimes bērnu skaits vecuma grupās

Bērnu skaitam turpmākajos gados būs palielināšanās tendence, uz pieaugošo jaundzimušo bērnu skaitu un novadā ienākošo iedzīvotāju skaita pieaugumu, jo Ādažu pagastā un pilsētā plānots būvēt jaunas daudzdzīvokļu un individuālās dzīvojamās mājas.

Citi aspekti

Jāņem vērā, ka pašvaldība, izvēloties būvēt jauno PII Ūbeļu ielā 18, darbojas atbilstoši Ādažu novada ilgtspējīgas attīstības stratēģijā 2013.-2037.gadam (ar 2021.gada aktualizāciju) noteiktajam, ka pirmsskolas izglītība jānodrošina novada centros. Rūpējoties par mazākajiem Ādažu novada iedzīvotājiem, tiek attīstīta iestāde pēc iespējas tuvāk viņu dzīvesvietai. Jānorāda, ka Ūbeļu iela 18 šobrīd ir neapbūvēts zemes gabals, kas nav labiekārtots. Atbilstoši teritorijas plānojumam, Ūbeļu ielas 18 teritorija ir jaukta centra apbūves teritorija un nebija plānota kā dabas un apstādījumu teritorija. PII izbūves ietvaros plānots labiekārtot ēkai pieguļošo teritoriju (veidot celiņu segumus, ierīkot bērnu rotaļu laukumus, ierīkot stādījumus), veidojot to atbilstoši labas pilsētplānošanas ieteikumiem. Zaļā zona ar lielajiem ozoliem gar Ūbeļu ielu būs brīvi pieejama, tāpat kā topošās ēkas priekšdārza zona ar automašīnu stāvvietām, gājēju ceļiem un labiekārtojumu.

Glābšanas dienestu piekļuve jaunajai PII tiks skaņota ar visiem glābšanas dienestiem pirms objekta pieņemšanas ekspluatācijā, tomēr jāņem vērā, ka neatliekamās palīdzības transporta piekļuve līdz plānotajai PII iespējama gan no Gaujas ielas / Krastupes ielas, gan no Ūbeļu ielas. Ārkārtas situācijas gadījumā projektā ir paredzēts glābšanas transporta piekļuves koridors no Ūbeļu ielas puses visapkārt PII teritorijai.

Norādām, ka PII ēkas un tai pieguļošās teritorijas risinājumi nekādā veidā neskar Vējupi un neietekmē iedzīvotāju iecienītās atpūtas vietas. Savukārt Krastupes ielas pārbūves projekta ietvaros tiks plānots drošs Krastupes ielas šķērsojums uz peldvietu un skolēniem ērts savienojums ar Vēju ielu, lai dotos uz skolu. Krastupes ielas pārbūves projekta ietvaros netiek plānots samazināt daudzdzīvokļu mājām pieguļošo apstādījumu teritoriju.

Projektu sagatavošanas izpētes stadijā, sadarbībā ar PA “Carnikavas Komunālserviss” ir veikta esošā automašīnu plūsmu skaitīšana Krastupes ielā. Transporta skaitīšana ir notikusi 2023.gda jūlijā, 2024. gada februārī un martā. Lielākā transporta plūsma ir fiksēta Podnieku Krastupes ielas savienojumā, sasniedzot 3200 a/m diennaktī, plūsma pa Krastupes un Dadzīšu ielas savienojumā sasniedz 2900 a/m diennaktī, Krastupes un Ūbeļu ielas krustojumā – pie kura plānota PII būvniecība, vidējā automašīnu plūsma diennaktī ir 340 a/m.

Daļu no šobrīd esošajiem sastrēgumiem Podnieku apkaimē veido neatbilstošās vietās izvietotās automašīnas, sabiedriskais transports, kam nav paredzētas apstāšanās kabatas, esošajai plūsmai neatbilstoši krustojumi u.c. Izsludinot iepirkumu Krastupes ielas projektēšanai, pašvaldība būvprojektam izvirzīja dažādas prasības, t.sk.:

  • Ielas telpas risinājumi, kas ir draudzīgi mazaizsargātajiem satiksmes dalībniekiem;
  • Krastupes ielas braucamajai daļai jānodrošina automašīnu divvirziena kustību, brauktuvju platumu paredzēt atbilstošu ielas kategorijai, plānotajai transporta plūsmas intensitātei un transporta joslu skaitam;
  • jaunas apvienotās gājēju/velosipēdistu ietves izbūve no Podnieku ielas līdz Dadzīšu ielas savienojumam un tālāk pa Dadzīšu ielu līdz projektēšanas robežai;
  • Dadzīšu ielas caurtekas pārbūve pilnā apmērā;
  • Krastupes ielas posmam no Dadzīšu ielas līdz Ūbeļu ielai jāparedz divvirziena brauktuves pārbūve un gājēju ietves seguma nomaiņa;
  • Dadzīšu – Krastupes ielas krustojuma pārbūve, paredzot risinājumus, kas izslēdz, ka kreisie pagriezieni bremzē satiksmes plūsmu;
  • Krastupes – Ūbeļu ielas krustojuma pārbūve (pie katlu mājas), paredzot risinājumus, kas mazina kreiso pagriezienu ietekmi un satiksmes plūsmas bremzēšanu;
  • Krastupes – Podnieku ielas krustojuma pārbūve, paredzot risinājumus drošai intensīvas satiksmes plūsmai;
  • Sabiedriskā transporta pieturvietu izbūve ar atdalītām apstāšanās kabatām;
  • Autotransporta stāvvietas gar Krastupes ielu paralēli brauktuvei u.c.

Tas viss, turklāt darba grupas uzraudzībā, kurā ietilpst arī Podnieku apkaimes daudzdzīvokļu māju pārstāvji, tiks ņemts vērā, izstrādājot Krastupes ielas izbūves projektu.

Pašvaldība jau 2023.gadā, plānojot Krastupes ielas pārbūves projektu, skatīja iespējamos Krastupes ielas attīstības virzienus.

Plānojot apļveida krustojumu, tas maksimāli spēj nodrošināt ērtu caurlaidību, ātrāku krustojuma izbraukšanu, kā arī būtiski samazina konfliktpunktu skaitu krustojumā:

Kā informē VAS „Latvijas Valsts ceļi”, ir lielie un mazie rotācijas apļi. Mazie rotācijas apļi paredzēti vienbrauktuvju ceļu krustojumiem, un to maksimālā caurlaides spēja ir līdz 20 tūkstoši auto diennaktī. Tos veido ar vienas joslas brauktuvi.

Rotācijas apļa priekšrocības, salīdzinot ar krustojumu:

  • Konfliktpunktu skaits starp dažādām transportlīdzekļu plūsmu trajektorijām četrzaru krustojumos samazinās no 32 līdz 20, bet trīszaru krustojumos – no 9 līdz 8.
  • Pastiprinās autovadītāju uzmanība, izbraucot krustojumu (galvenais ceļš tiem, kas atrodas aplī).
  • Satiksme rotācijas aplī notiek vienā virzienā (tiem, kas iebrauc rotācijas aplī, nav jāizvērtē satiksmes situācija no vairākiem virzieniem).
  • Rotācijas aplis izslēdz frontālās sadursmes (tiem, kas iebrauc rotācijas aplī, nav nepieciešamības veikt kreiso pagriezienu, šķērsojot pretējā braukšanas virziena plūsmas).
  • Ātruma samazināšana krustojumā (autovadītājiem liegts šķērsot krustojumu taisnā virzienā, jo rotācijas apļa centrā esošā drošības saliņa ir jāapbrauc ar ievērojami samazinātu ātrumu).

Neraugoties uz to, ka braukšanas ātrums rotācijas aplī tiek samazināts, krustojuma izbraukšanas laiks tajā ir mazāks, salīdzinot ar citu veidu vienlīmeņa krustojumiem. Satiksmes pētījumi liecina, ka arī kopējais gaidīšanas laiks diennakts garumā pie rotācijas apļiem ir mazāks nekā pie regulējamiem krustojumiem.

Konkrēts automašīnu stāvvietu skaits un to izvietojums, kā arī transporta plūsmas izmaiņas tiks precizētas un prezentētas līdz ko būs izstrādāts būvprojekts minimālā sastāvā.- Jāņem vērā, ka projekta izstrāde un īstenošana paredz normatīviem aktiem atbilstošu un drošu infrastruktūras attīstību.

Rezumējot, norādām sekas, kas iestātos, ja tiktu apturēts uzsāktais projekts “Jauna pirmsskolas izglītības iestāde Podniekos”:

  • Jau veiktie ieguldījumi un uzņemtās saistības pašvaldībai radīs vairāk kā 560 tūkst. EUR lielu zaudējumu.
  • Tiks zaudēta iespēja pretendēt uz 5 milj. EUR ERAF finansējuma.
  • Pašvaldība nevarēs īstenot citus svarīgus infrastruktūras attīstības projektus, jo pašvaldībai līdzekļi būtu jānovirza PII projektēšanai un būvniecībai citā vietā.
  • Rinda uz vietām pašvaldības PII turpinās palielināties arī pēc 2026.gada.
  • Ar katru gadu sadārdzināsies PII būvniecības izmaksas (Ekonomikas ministrijas 2022.gada pētījumā norādīts, ka periodā no 2024. gada līdz 2026. gadam būvniecības izmaksām vidējais sadārdzinājums būs 8,7% gadā. Balstoties uz šīm prognozēm, PII būvniecības izmaksas uz 2028.gadu varētu palielināsies par 4,75 milj. EUR).
  • Krastupes ielas pārbūves projekta pieteikums nevarēs pretendēt uz lielāku punktu skaitu atklātā konkursa vērtēšanas kritērijos.